Uitdaging van Caroline
Speel met afval!
5de en 6de leerjaar
Voor de leerkracht
Print de bijlagen
- onderzoeksfiche afval – 1x per 2 leerlingen, enkelzijdig
- ontwerpfiche afval – 1x per 3 leerlingen, dubbelzijdig
Voorzie
- per 2 leerlingen een tablet, pc of laptop.
Stap 1
Bestudeer het misbaksel.
Verdeling
- allen samen
Leeg de vuilnisbak in de klas.
Sorteer en bekijk de verschillende soorten afval.
Bespreek:
- Hoe zou je het afval kunnen hergebruiken. Kan je glazen potten omtoveren tot opslagcontainers? Kan je oude kranten gebruiken als kattenbakvulling? …
- Wat doe je om afval te verminderen op school of thuis?
- Wat zou je anders kunnen doen?
Stap 2
Onderzoek het misbaksel
Verdeling
- allen samen
Nodig
- replica misbaksel
Bestudeer het misbaksel.
Beschrijf om beurt iets wat je opvalt:
- Wat zie je?
- Wat voel je?
- Wat ruik je?
- Hoe groot is het?
- Hoe zwaar is het?
- Uit welk materiaal is het gemaakt?
- Welke kleuren zie je?
- …
Stap 3
Ontdek het verhaal van het misbaksel
Verdeling
- allen samen
Nodig
- replica misbaksel
Het misbaksel is gevonden op de site ‘Vliegend Paard’ in Oedelem.
Bedenk een antwoord op de volgende vragen:
- Waarom ziet het voorwerp er zo uit?
- Waarvoor werd het gebruikt?
- Wat is een misbaksel?
Luister naar het interview met het misbaksel om de antwoorden te weten te komen!
Meer weten over de opgraving waar het misbaksel is gevonden? Ontdek het op onze website.
Stap 4
Onderzoek afval
Verdeling
- eerst per twee, dan allen samen
Nodig
- bijlage onderzoeksfiche afval
Onderzoek per twee afval.
- Verzamel online of in boeken informatie.
- Vul de onderzoeksfiche in.
Bespreek de resultaten van jullie onderzoek.
- Verschilt de manier van omgaan met afval vandaag veel met hoe men dat in het verleden deed?
- Welke moderne uitdagingen hebben we die vroeger niet bestonden?
Stap 5
Ontwerp met afval
Verdeling
- groepjes van 3
Nodig
- bijlage ontwerpfiche afval
Verzamel afval op school, thuis, in je buurt…
Ontwerp met afval:
- Plak een foto of maak een tekening van het afval op pagina 1 van de ontwerpfiche.
- Laat je fantasie de vrije loop. Teken naar hartenlust op de foto.
- Brainstorm over hoe je met het afval een spel kan maken. Schrijf in 6 minuten 6 ideeën op pagina 2 van de ontwerpfiche.
- Overloop de brainstorm en beslis welke elementen jullie zullen gebruiken.
- Schrijf op hoe het spel zal werken op pagina 3 van de ontwerpfiche.
Stap 6
Speel met afval
Verdeling
- allen samen
Nodig
- bijlage ontwerpfiche afval
Presenteer per groepje jullie ontwerpidee.
Breng je stem uit. Met welke 3 ontwerpen gaan jullie als klas verder aan de slag?
Ontwikkel drie spellen:
- Bedenk een naam voor de drie nieuwe spellen.
- Maak een prototype van elk spel. Verdeel de taken over de hele klas.
- Speel een testronde van elk spel.
Wat werkt? Wat werkt niet?
Geef mekaar feedback en pas het spel indien nodig aan.
Speel met afval:
- Organiseer een spelletjesbeurs.
- Maak anderen enthousiast en nodig iedereen uit om te spelen met afval!
Proficiat junior archeologen!
Jullie zijn weer een beetje meer vondsten(f)luisteraars.
Wat leerde je dankzij dit object uit Beernem?
In de vroege middeleeuwen werden er potten gemaakt in Oedelem.
De Oedelemse klei was perfect om potten te bakken. Dit werd dan ook massaal gedaan van de 8ste tot de 12de eeuw. Deze potten werden naar Brugge gebracht om te gebruiken en verkopen. Archeologen vonden van deze pottenbakactiviteiten enorm veel resten terug tijdens opgravingen.
In het verleden waren mensen minder bezorgd over afval.
Dat afval had een natuurlijke oorsprong en werd daarom weggegooid in de natuur. Vuilnisbakken bestonden nog niet. Zo vonden archeologen in Oedelem kuilen met tienduizenden scherven van misbaksels (misbakken potten). Tegenwoordig produceren we veel niet-vergankelijk afval, zoals plastic, dat niet zo maar kan weggegooid worden.
Het is belangrijk om minder afval te maken.
Circulaire economie is belangrijk omdat het ons helpt om spullen en grondstoffen slim te gebruiken en minder afval te maken, wat goed is voor onze planeet. Circulaire economie betekent dat we proberen dingen te hergebruiken, te recyclen en te repareren in plaats van ze weg te gooien.