Tijdscapsule

Uitdaging van Caroline

Maak een tijdscapsule met 5 verschillende voorwerpen, steek ze in de grond en voorspel wat ermee gebeurd zal zijn 6 maand later.

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print de bijlage
Voorzie
  • enkele fotocamera’s (of tablets …)

Stap 1

Verzamel en kies voorwerpen

Verdeling

  • allen samen
Ga naar buiten en verzamel materialen voor elk van deze soorten:
  • plantaardig
  • bot
  • metaal
  • papier / karton
  • plastiek
De vijf!

Kies samen 5 voorwerpen voor dit experiment, van elke soort één.

Neem of maak een doos zonder deksel of een doos met gat.

Leg vast hoe lang de doos begraven moet blijven.
  • Dit moet minstens 6 maanden zijn.
  • Duid dit straks aan op de klaskalender.

Stap 2

Maak een hypothese

Verdeling

  • 5 groepjes

Nodig

  • voorwerp
  • onderzoeksbundel
  • fotocamera
  • schrijfgerief
Terug naar de klas …
  • Neem de vijf voorwerpen en de doos mee.
  • Maak vijf groepjes.
  • Elk groepje neemt een voorwerp.

Maak een hypothese: wat zal met je voorwerp gebeuren als het zo lang onder de grond blijft?

Bespreek: wat gebeurt er als je het voorwerp legt …
  • in een mierenhoop?
  • in een zwembad?
  • in de woestijn?
  • in ijs?

Vul pagina 1 van de onderzoeksbundel in.

Presenteer je hypothese aan de andere groepjes. Gaan ze akkoord met je voorspelling of niet?

Stap 3

Begraaf de capsule

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • opgravingsplan
  • voorwerpen
  • doos
  • onderzoeksbundels
  • fotocamera’s

Vul het opgravingsplan in zodat je de doos makkelijk kan terugvinden.

Naar de begraafplek!

  • Spreek samen een goede begraafplaats af en ga er heen.
  • Stop de 5 voorwerpen in de doos en neem er nog een foto van.
  • Begraaf de doos en neem foto’s van de begraafplek.

Waar bewaar je je onderzoek? Kies een goeie plek voor …

  • de foto’s
  • het opgravingsplan
  • alle onderzoeksbundels

Stap 4

Graaf de capsule tussentijds op

Verdeling

  • eerst allen samen
  • daarna terug in groepjes

Nodig

  • opgravingsplan
  • foto’s van stap 3
  • onderzoeksbundel
Graaf de doos tussentijds op na minimum 3 maanden.

Gebruik hiervoor het opgravingsplan en de foto’s.

Bespreek: zien de voorwerpen eruit zoals je verwacht had?

Vul per groepje pagina 2 in van de onderzoeksbundel.

Stap 5

Graaf de capsule definitief op

Verdeling

  • allen samen
  • of een andere klas

Nodig

  • opgravingsplan
  • foto’s van stap 3
  • onderzoeksbundel
Graaf de doos op.
  • Deze stap kan je echt lang ‘uitstellen’.
  • Je kan deze stap ook doorgeven aan een volgende klas.

Bespreek: klopten de hypotheses?

Vul per groepje pagina in van de onderzoeksbundel.

Presenteer jullie ontdekkingen en resultaten aan elkaar.

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer nieuwsgierige kennisgravers.

Wat leerde je als junior archeoloog?

Archeologen graven naar het verleden.

Voor grote delen van ons verleden is archeologisch onderzoek de enige manier om meer te weten te komen over de mensen die vroeger leefden. Al die kennis zit overal in de grond onder ons. Archeologen zoeken altijd naar meer kennis over dat menselijke verleden.

Archeologen vinden enkel wat bewaard is gebleven.

Voorwerpen (in de grond) verdwijnen en veranderen doorheen de tijd. Het ene voorwerp verdwijnt sneller of makkelijker dan het andere. Veel hangt af van de omstandigheden in de bodem: de temperatuur, of de grond nat of droog is, welke insecten er in leven… Een Romeinse appel zal je niet tegenkomen, een Romeinse munt wel.

Archeologen doen het er wel mee!

Ook al schiet er soms niet veel meer over… toch kunnen archeologen heel veel informatie halen uit wat wél nog overschiet; bijvoorbeeld hoe mensen vroeger leefden, hoe ze kookten, waar ze woonden, welke dieren ze kweekten, wat voor werk ze deden… en nog veel meer!