Uitdaging van Jan
Versier het dak van je school!
5de en 6de leerjaar
Voor de leerkracht
Print de bijlage
- onderzoeksfiche symbolen – 1x per leerling, enkelzijdig
Voorzie
- Per 3 leerlingen een camera of tablet met camera
- Materiaal om dakversiering te maken: (gekleurd) papier, krantenpapier, karton, klei, hout, plasticine, vernis, potloden, stiften, verf, lijm, plakband, nietjes…
Projecteer
Stap 1
Bespreek emoji’s
Verdeling
- allen samen
Nodig
- bijlage emoji’s
Projecteer de bijlage emoji’s.
Bespreek:
- Wanneer gebruik jij emoji’s?
- Gebruik je dezelfde emoji’s als je ouders?
- Waar staan de verschillende emoji’s symbool voor?
- Zijn er emoji’s met meer dan één betekenis? Welke?
Stap 2
Onderzoek het pelikaanhoofd
Verdeling
- allen samen
Nodig
- replica pelikaanhoofd
Bestudeer het pelikaanhoofd.
Beschrijf om beurt iets wat je opvalt:
- Wat zie je?
- Wat voel je?
- Wat ruik je?
- Hoe groot is het?
- Hoe zwaar is het?
- Uit welk materiaal is het gemaakt?
- Welke kleuren zie je?
- …
Stap 3
Ontdek het verhaal van het pelikaanhoofd
Verdeling
- allen samen
Nodig
- replica pelikaanhoofd
Het pelikaanhoofd is afkomstig uit Brugge.
Bedenk een antwoord op de volgende vragen:
- Hoe oud is het pelikaanhoofd?
- Waar stond het pelikaanhoofd?
- Wat was de functie van het pelikaanhoofd?
Luister naar het interview met het pelikaanhoofd om de antwoorden te weten te komen!
Meer weten over het pelikaanhoofd? Ontdek het op onze website.
Stap 4
Zoek versiering in je buurt
Verdeling
- groepjes van 3
Nodig
- camera of tablet met camera per groepje
- kaart van de schoolbuurt
Projecteer een kaart van je buurt op het bord. Verdeel de straten rond de school over de groepjes.
Ga per groepje op zoek naar versiering (dieren, planten, …) op gevels, daken, deurkloppers, standbeelden…
Neem foto´s van minstens drie verschillende soorten versiering. Niet genoeg versiering gevonden in de straten rond je school? Ga op zoek in de straat waar je woont, in de buurt van een kerk, …
Stuur de foto’s naar je leerkracht.
Stap 5
Onderzoek de symboliek
Verdeling
- groepjes van 3
Nodig
- onderzoeksfiche symbolen
Verdeel de foto’s onder de leerlingen.
Onderzoek de symboliek:
- Zoek online de achterliggende betekenis van de versiering op de foto’s.
- Vul de onderzoeksfiche in.
Presenteer de resultaten van je onderzoek aan de rest van de klas.
Stap 6
Versier je school met symbolen
Verdeling
- allen samen, dan groepjes van 3
Nodig
- materiaal om dakversiering te maken
Bespreek samen welke symbolen het best passen bij jullie klas en school. Maak een fotocollage met de gekozen symbolen. Dit is jullie ontwerp.
Bepaal waar de versiering zal staan op je school: het dak, de ingang, de speelplaats, turnzaal, klas…
Maak de versiering:
- Maak per groepje minstens 1 versiering.
- Kies welke materialen je gebruikt.
- Zorg ervoor dat je creaties groot genoeg zijn om te zien door een voorbijvliegende pelikaan.
Versier je school met jullie creaties.
Proficiat junior archeologen!
Jullie zijn weer een beetje meer vondsten(f)luisteraars.
Wat leerde je dankzij dit object uit Brugge?
Niet alle huizen en gebouwen zagen er sober uit in de middeleeuwen.
In de middeleeuwen stonden op veel huizen en gevels in Brugge keramieken beelden van dieren en planten. Een van die nokversieringen had de vorm van een pelikaan.
Dak- en gevelversiering is niet enkel mooi, maar kan ook een symbolische betekenis hebben.
Zo staat het beeld van een pelikaan symbool voor de opoffering van Jezus Christus. De link met Brugge en het Heilig Bloed dat bewaard wordt in de Basiliek van het Heilig Bloed in Brugge is natuurlijk vlug gemaakt.
Wij geven symbolen hun invulling.
Een symbool krijgt waarde door de betekenis of het gevoel die we geven aan een bepaald teken of voorwerp. Deze betekenis kan veranderen en doorheen de tijd ook verloren gaan.