Uitdaging van Jan
Verander meningen met memes!
5de en 6de leerjaar
Voor de leerkracht
Print de bijlagen
- stellingen – 1x, enkelzijdig
- onderzoeksfiche propaganda – 1x per 3 leerlingen, enkelzijdig
- enquête – minimum 2x per leerling, dubbelzijdig
- ontwerpfiche meme – 1x 3 leerlingen, enkelzijdig
Voorzie per 2 of 3 leerlingen een tablet met camera.
Stap 1
Overtuig je klasgenoten
Verdeling
- allen samen
Nodig
- bijlage stellingen
Deel willekeurig de stellingen uit aan 9 leerlingen.
Laat deze leerlingen plaatsnemen vooraan de klas. Zij proberen hun klasgenoten te overtuigen dat hun stelling de beste is.
De overige leerlingen wandelen rond en gaan om beurt langs bij de leerlingen met stellingen.
Stem voor de beste dag van de week.
Bespreek:
- Had je hiervoor een favoriete dag van de week? Welke?
- Ben je van mening veranderd? Waarom wel of niet?
- Wat moet iemand doen om je te overtuigen?
Stap 2
Onderzoek het hangertje
Verdeling
- allen samen
Nodig
- replica hangertje
Bestudeer het hangertje.
Beschrijf om beurt iets wat je opvalt:
- Wat zie je?
- Wat voel je?
- Wat ruik je?
- Hoe groot is het?
- Hoe zwaar is het?
- Uit welk materiaal is het gemaakt?
- Welke kleuren zie je?
Stap 3
Ontdek het verhaal van het hangertje
Verdeling
- allen samen
Nodig
- replica hangertje
Het hangertje is gevonden in Ramskapelle.
Bedenk een antwoord op de volgende vragen:
- Van wie was het hangertje?
- Wat staat er op beide kanten afgebeeld?
- Waarom staat dit erop afgebeeld?
Luister naar het interview met het hangertje om de antwoorden te weten te komen!
Meer weten over de opgraving waar het hangertje is gevonden? Ontdek het op onze website.
Stap 4
Onderzoek propaganda
Verdeling
- eerst allen samen, dan per drie
Nodig
- bijlage onderzoeksfiche propaganda
Zoek samen de definitie van propaganda op.
Overloop de verschillende betekenissen van propaganda.
Onderzoek per groepje propaganda:
- Verzamel online of in boeken informatie.
- Vul de onderzoeksfiche in.
Vertel aan elkaar de resultaten van jullie onderzoek.
Stap 5
Peil naar de tevredenheid over je school
Verdeling
- allen samen
Nodig
- bijlage enquête
- pen of potlood
Peil naar de tevredenheid over je school:
- Overloop de enquête met de klas. Zorg ervoor dat iedereen de vragen begrijpt.
- Voeg twee vragen toe die je belangrijk vind als klas.
- Neem minstens 1 enquête af per leerling. Geef telkens een korte introductie over waarom je de enquête afneemt en hoe je de informatie zal gebruiken.
bv. “Onze klas onderzoekt de tevredenheid over onze school en hoe we die kunnen verbeteren.
De verzamelde informatie analyseren we in de klas.”
Analyseer de verzamelde informatie in de klas:
- Wat is de gemiddelde tevredenheid over de school (cijfer op 10)?
- Wat zijn de sterke punten van de school?
- Wat kan beter?
- Is er nog iets anders je opgevallen?
Stap 6
Verander meningen met memes
Verdeling
- eerst groepjes van 3, dan allen samen
Nodig
- tablet met camera per groepje
- ontwerpfiche meme
- nieuwe enquêtes
Brainstorm in groepjes:
- Welk aspect van de school willen jullie positief in de kijker zetten?
- Gebruik de informatie die je verzamelde met de enquêtes.
- Vul het deel ‘brainstorm’ van de ontwerpfiche Meme in.
Maak een meme:
- Vul het deel ‘ontwerp’ van de ontwerpfiche Meme in.
- Bedenk een pakkende slogan om je publiek te overtuigen.
- Neem een sprekende foto die bij de tekst past en je boodschap versterkt.
- Zet de slogan of tekst op de foto met Paint, Snapchat, Whatsapp, Canva of een ander programma.
- Stuur de meme door naar de leerkracht.
Verander meningen met memes:
- Kies de drie beste memes voor jullie propagandacampagne.
- Hang deze op strategische plekken op school.
- Neem opnieuw enquêtes af om te zien of het jullie gelukt is om de tevredenheid over de school te verbeteren.
Proficiat junior archeologen!
Jullie zijn weer een beetje meer vondsten(f)luisteraars.
Wat leerde je dankzij dit object uit Knokke-Heist?
Archeologen vonden een Romeins hangertje in Ramskapelle.
Het hangertje maakte deel uit van paardentuigage en diende als versiering tijdens militaire parades. Op het hangertje staan twee taferelen afgebeeld die normaal typisch voorkomen op Romeinse munten.
De Romeinen gebruikten al propaganda.
Al in de Romeinse periode werden verschillende technieken en strategieën gebruikt om de publieke opinie te beïnvloeden, waaronder afbeeldingen op munten. Het was een belangrijk onderdeel van de Romeinse cultuur en politiek om te krijgen wat ze wilden, sterker te worden en hun rijk te beschermen.
Propaganda kan meningen veranderen.
Door slimme trucjes te gebruiken, zoals alleen de informatie vertellen die bij je verhaal past, het inspelen op emoties en het inzetten van bekende personen, kan je meningen veranderen met propaganda. We worden constant blootgesteld aan propaganda, maar zijn ons daar niet altijd bewust van.