Leren registreren

Uitdaging van Jan

Maak zelf een nauwkeurige archeologische registratie.

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print de bijlage
Materiaal
  • laat de leerlingen een interessant (oud, nostalgisch, persoonlijk …) voorwerp meebrengen
  • voorzie enkele toestellen met een fotocamera

Stap 1

Bereid je voor

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • schaalbalk
  • noordpijl
  • vondstenkaart
Bekijk dit filmpje over registreren.

Bespreek na het kijken:
  • Wat zijn de stappen bij het registreren?
  • Wat zijn de stappen bij het tekenen?
  • Wat moet een archeoloog hiervoor allemaal goed kunnen?
Knip het registratiemateriaal uit.
  • schaalbalk
  • noordpijl
  • vondstenkaart

Stap 2

Verken je voorwerp

Verdeling

  • alleen

Nodig

  • meegebracht voorwerp
  • registratiemateriaal (zie stap 1)
  • fotocamera
Zoek een vindplaats voor je voorwerp.

Kies een plek op de speelplaats, de schooltuin, de zandbak … en leg daar je voorwerp.

Maak een foto van het voorwerp op de vindplaats.
  • Gebruik de schaalbalk en noordpijl.
  • Let op dat alles goed zichtbaar is.
Vul de vondstenkaart in.

Hang de ingevulde kaart aan het voorwerp.

Stap 3

Registreer je voorwerp

Verdeling

  • alleen

Nodig

  • meegebracht voorwerp
  • registratiemateriaal (zie stap 2)
  • fotocamera
  • meetlat
  • registratieformulier
Neem het voorwerp terug mee naar de klas.
Maak een tweede foto van het voorwerp …
  • op een effen achtergrond (bv. je bank, papier, doek).
  • met de schaalbalk en noordpijl erbij.
Vul de linkerkant van het registratieformulier in.

Stap 4

Teken je voorwerp

Verdeling

  • alleen

Nodig

  • meegebracht voorwerp
  • meetlat, gom, potlood
  • registratieformulier
  • je foto’s
Inspecteer het voorwerp goed.
  • Ontdek je nog details die je eerder niet zag?
  • Waarop ga je letten bij het tekenen?
Teken het voorwerp op je registratieformulier.
  • Gebruik potlood en meetlat.
  • Werk zoals een echte archeoloog.

Presenteer je werk aan de rest van de klas.
  • Leg uit wat er op je registratieformulier staat.
  • Toon je foto’s en tekening.

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer veelzijdige duizendpoten.

Wat leerde je als junior archeoloog?

Archeologen hebben arendsogen.

Ze letten op alles en kijken heel goed naar wat ze vinden. Ook de locatie is daarbij belangrijk. Geen detail is te klein om te noteren!

Archeologen documenteren nauwkeurig en volgen de regels.

Ze meten, tekenen, noteren, fotograferen … en doen dat niet zomaar! Je ontdekte zelf net enkele afspraken die alle archeologen volgen. Zo hoort bij elke archeologische foto een noordpijl.

Archeologen leggen zo ons verleden vast.

Omdat ze zoveel registeren en bijhouden, zorgen ze ervoor dat het verleden in beeld wordt gebracht. Zoals je net ook deed! Deze informatie kan ook door toekomstige archeologen gebruikt worden om het verleden te bestuderen.