Rond de vondst

Uitdaging van Lisa

Achterhaal wat de zes mysterieuze vondsten zijn en waarvoor ze dienen.

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print, knip en vouw de bijlagen

Stap 1

Onderzoek de voorwerpen

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • foto’s
Bekijk de foto’s (of de 3D-modellen)

Brainstorm heel snel eens over deze vragen. Raad er maar op los!
  • Wat zijn de voorwerpen?
  • Waarvoor dienden ze?
  • Hoe oud zijn ze?
  • Wie gebruikte ze?

Stap 2

Maak een hypothese

Verdeling

  • 6 groepjes

Nodig

  • foto
  • onderzoeksblad
Kies met je groepje een foto.
Plak de foto op het onderzoeksblad en vul het in.
  • Bestudeer het voorwerp nog eens in detail.
  • Overleg met je team: welke idee├źn en meningen zijn er?
  • Vul de hypothese in.

Stap 3

Ontdek meer via tips

Verdeling

  • 6 groepjes

Nodig

  • foto
  • onderzoeksblad
  • tipstrookje
Neem het tipstrookje en ontvouw de eerste tip.
  • Noteer nieuwe informatie op het onderzoeksblad.
  • Verandert dit jullie hypothese?
Doe dit opnieuw voor de andere vier tips.
  • Werk niet te snel. Doe elke tip grondig.
  • Hoe verandert jullie hypothese? Stuur maar bij.
Vouw nu ook de oplossing vrij.
  • Zitten jullie dichtbij de oplossing?
  • Welke informatie of tip heeft jullie het meest geholpen?

Stap 4

Bezoek andere sites

Verdeling

  • 6 groepjes

Nodig

  • onderzoeksblad
Bereid je voor op bezoek.
  • Bedek alles behalve de foto op het onderzoeksblad. Verberg het tipstrookje.
  • Kies wie bij de vondst blijft zitten. Dit is de vondstspecialist.
Ga op bezoek.
  • Bezoek de andere voorwerpen. Schuif door per groepje.
  • Stel ja-nee-vragen aan de vondstspecialist om info te weten te komen.
  • Probeer de vijf andere vondsten te achterhalen!

Stap 5

Bespreek het ‘deel’ en het ‘geheel’

Verdeling

  • allen samen
Som zo veel mogelijk antwoorden op bij deze vraag:

Wat gebruikt een archeoloog allemaal om informatie te vinden of af te leiden (over een voorwerp)?

Een archeoloog bekijkt dus ook de context van het voorwerp. Dit is alles (het geheel) wat je rond het voorwerp (het deel) vindt en ontdekt.

Extra

Kies een hedendaagse vondst

Verdeling

  • in groepjes of individueel

Nodig

  • nieuw onderzoeksblad

Kies een hedendaags voorwerp met een specifieke functie, bv. een flessendop, of een pennenzak, of … Teken het voorwerp op het onderzoeksblad.

Stel: een archeoloog vindt dit voorwerp na 1000 jaar, zo rond 3020. Bedenk welke context er nodig zou zijn voor die archeoloog om te achterhalen wat dit voorwerp precies is.

Vul deze context in op een nieuw onderzoeksblad.

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer geduldige puzzelaars.

Wat leerde je als junior archeoloog?

Archeologen vinden losse puzzelstukjes.

Ze vinden allerlei vondsten, waarvan ze niet altijd meteen weten wat ze zijn of waarvoor ze dienen. Zo wist jij ook eerst niet zeker wat de 5 voorwerpen waren uit de opdracht.

Archeologen leren veel door verbindingen te leggen.

Ze kijken naar andere voorwerpen, andere vindplaatsen, wat ze rond de vondst gevonden hebben en zoeken naar linken met de vondst. Alles rond de vondst, zoals de tips die jij kreeg, kunnen helpen. Dit noemen we de archeologische context.

Archeologen plaatsen die puzzelstukjes in een geheel.

Door de context van een vondst te bekijken, kunnen ze ontdekken wat de vondst is en waarvoor of hoe hij werd gebruikt.