Maquettemakers

Uitdaging van Dieter

Bouw een archeologische maquette op basis van de beschikbare informatie en … fantasie.

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print de bijlage
Voorzie
  • materiaal voor de maquettes, bv. karton, kapla, lego, hard papier, trouw, rietjes, satéstokjes, papierplakband …
  • per leerling een popje, bv playmobiel, lego …
Plaatst een laptop in de gang
  • Zet deze webpagina open.
  • Zorg ervoor dat het volume luid genoeg staat.

Stap 1

Scan de site

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • opgravingsbundel

Onderzoek de foto’s en het plan in de opgravingsbundel. Bespreek de elementen die je denkt te herkennen.

Bekijk dit filmpje over grondsporen.

Bereken hoe groot de site in werkelijkheid is. Gebruik hiervoor de schaal van het opgravingsplan.

Stap 2

Bouw met weinig informatie

Verdeling

  • groepjes per 3

Nodig

  • materiaal voor maquette
  • opgravingsbundel
  • laptop met deze webpagina in de gang
Begin te bouwen aan de maquette.
Verzamel extra informatie.
  • Op signaal van de leerkracht gaat één leerling per groep in de gang dit luisterclipje beluisteren.
  • Die ‘luisteraar’ sluit daarna terug aan en vertelt alle info!

Gebruik de info om verder te bouwen!

Stap 3

Bouw met meer informatie

Verdeling

  • groepjes per 3

Nodig

  • materiaal voor maquette
  • opgravingsbundel
  • laptop met deze webpagina in de gang

Herhaal stap 2. Nu met dit tweede luisterclipje.

Stap 4

Bouw met alle informatie

Verdeling

  • groepjes per 3

Nodig

  • materiaal voor maquette
  • opgravingsbundel
  • laptop met deze webpagina in de gang

Herhaal stap 2. Nu met dit derde luisterclipje.

Fantaseer erop los!

  • Alle elementen waar je geen informatie over hebt gekregen, mag je zelf invullen of fantaseren!
  • De informatie die archeologen hebben, is namelijk ook nooit volledig …

Stap 5

Ga op sitetrip

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • popje per leerling
  • alle maquettes
Zet alle maquettes samen.
Loop door de stad.
  • Neem elk een popje (playmobile, lego …)
  • Verplaats je popje door de site.
  • Stel elkaar vragen over de gebouwen.
Bespreek samen:
  • Wat is gelijk? Hoe komt dat?
  • Wat is verschillend? Hoe komt dat?

Benieuwd hoe de archeologen van Raakvlak de site reconstrueerden? Bekijk hun tekening.

Extra

Denk na over de toekomst

Verdeling

  • allen samen
Stel: archeologen graven na 1000 jaar jouw huis op.
Bespreek samen:
  • Wat zou er bewaard blijven van je huis?
  • Wat zouden de archeologen moeten bij fantaseren?
  • Welke voorwerpen zouden de archeologen terugvinden?
  • Welke voorwerpen wil je zeker niet dat de ze terugvinden?

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer fantasievolle verledenvullers.

Wat leerde je als junior archeoloog?

Archeologen weten veel … maar niet alles.

Over het huis op deze archeologisch site wist de archeoloog bijvoorbeeld wel dat er een dak is geweest, maar niet uit welk materiaal het gemaakt was. Helaas blijft niet alles bewaard.

Archeologen moeten durven zelf dingen invullen.

Op basis van het onderzoek weten ze een aantal dingen zeker. Wat ze niet weten, vullen ze aan met hun beste gok, zoals je ook deed in je maquette. Vaak kijken ze hiervoor naar andere plaatsen waar gelijkaardige vondsten werden ontdekt.

Er is geen foute manier om dat te doen.

Door te fantaseren en ideeën uit te wisselen, leren de archeologen zelf ook bij. Zo kan experimenteren met verschillende materialen en technieken tot verrassende nieuwe inzichten leiden.