Archeorobot

Uitdaging van Frederik

Vind de ideale archeorobot uit!

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print de bijlage
Voorzie
  • papier
  • potloden
  • eenvoudig materiaal voor prototypes (karton, tape …)

Stap 1

Noteer de eisen

Verdeling

  • groepjes van 3

Nodig

  • ontwerpblad
Bekijk dit filmpje over archeologieproblemen.

Kies per groepje 1 probleem en noteer de eisen waaraan de robot moet voldoen op het ontwerpblad. Je mag zelf eisen toevoegen.

Deze vragen kunnen je helpen:
  • Wat moet de uitvinding allemaal kunnen?
  • In welke situaties moet de uitvinden een probleem oplossen?
  • Op welke plaatsen moet de robot gebruikt kunnen worden?
  • Hoe helpt de machine bij dingen die een mens niet kan?
  • Wat maakt deze machine echt handig en klaar voor de toekomst?

Stap 2

Bedenk een prototype

Verdeling

  • groepjes van 3

Nodig

  • potloden
  • papier
  • ontwerpblad
Schets elk apart een idee voor de robot.
  • Hoe ziet die eruit, hoe werkt het?
  • Maak gerust meerdere schetsen.
  • Hou rekening met de eisen.

Toon je schets aan je groepsgenoten.
  • Leg uit hoe het werkt.
  • Stel elkaar vragen.
  • Zeg wat je sterk vindt aan elkaars ontwerp.

Kies samen een idee of een combinatie van idee├źn. Kleef of teken dit op het ontwerpblad.

Stap 3

Bouw er op los!

Verdeling

  • groepjes van 3

Nodig

  • materiaal naar keuze
  • ontwerpblad
Maak een schaalmodel van de uitvinding.
  • Kies welk materiaal (hout, lego, papier …).
  • Probeer (waar mogelijk) onderdelen te laten bewegen.

Toon elkaar hoe de robot werkt. Noteer de knoppen die de archeoloog kan bedienen.

Stap 4

Presenteer je archeorobot

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • timer
  • je archeorobot
Demonstreer jullie archeorobot aan de rest van de klas:
  • In 1 minuut en als een reclamefilmpje gericht naar archeologen.
  • Leg eerst het probleem uit.
  • Vertel daarna wat jullie als oplossing hebben bedacht.
Benieuwd hoe archeologen deze problemen zelf oplossen?

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer veelzijdige duizendpoten.

Wat leerde je als junior archeoloog?

Archeologen doen veel verschillend werk en hebben veel geduld.

Opgraven met grote graafmachines, de kleinste details van een scherf bestuderen onder een microscoop, zoeken naar kleine prehistorische steentjes … Archeologie is heel divers werk, waarvoor je veel verschillende vaardigheden nodig hebt en vooral veel geduld.

Archeologen zoeken oplossingen voor problemen.

Tijdens hun onderzoek komen archeologen voor allerlei problemen en uitdagingen te staan. Hiervoor zoeken ze oplossingen. Soms zijn problemen makkelijk op te lossen, maar soms moeten ze zelf nieuwe technieken bedenken. Zoals jij ook tijdens deze opdracht deed!

Archeologen gebruiken bijzondere machines en nieuwe technieken.

De tijd waarin archeologen alles met een schop en een klein borsteltje moesten opgraven is al even voorbij. Tegenwoordig gebruiken archeologen moderne technologie om hun onderzoek beter en sneller te kunnen uitvoeren. Elk jaar komen er nieuwe machines of technieken bij!