De speelgoedridder van Brugge

Uitdaging van Lisa

Organiseer een riddertoernooi!

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print en knip de bijlagen
Voorzie
  • Per leerling een tablet, pc of laptop
  • Materiaal voor ridderaccessoires: karton, dun karton, dik papier, zijdepapier/vloeipapier, schaar, lijm, nietjesmachine, meetlat, lint, kleurpotloden of stiften, zwembadnoedel, isoleerbuis, gekleurde plakband, washi tape, verf, verfkwasten, houten stok of lege rol inpakpapier, zilverpapier …
Projecteer

Stap 1

Vergelijk oud en nieuw kinderspeelgoed

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • bijlage kinderspelen
Projecteer de bijlage kinderspelen.

kinderspelen

Onderzoek de gelijkenissen tussen oud en nieuw speelgoed.
  • Benoem de tekeningen van modern speelgoed.
  • Zoek het bijhorende speelgoed op het schilderij ‘Kinderspelen’.
  • 1 tekening kan je niet terugvinden op het schilderij. Zou dit speelgoed wel al hebben bestaan?
Bespreek:
  • Welke gelijkenissen zie je?
  • Welke verschillen zie je?
  • Is speelgoed veel veranderd sinds de middeleeuwen?

Stap 2

Onderzoek het ridderfiguurtje

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • replica ridderfiguurtje
Bestudeer het ridderfiguurtje.
Beschrijf om beurt iets wat je opvalt:
  • Wat zie je?
  • Wat voel je?
  • Wat ruik je?
  • Hoe groot is het?
  • Hoe zwaar is het?
  • Uit welk materiaal is het gemaakt?
  • Welke kleuren zie je?

Stap 3

Ontdek het verhaal van het ridderfiguurtje

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • replica ridderfiguurtje
Het ridderfiguurtje is gevonden in Brugge.

Bedenk een antwoord op de volgende vragen:

  •  Waarvoor is het ridderfiguurtje gebruikt?
  •  Van wie was het ridderfiguurtje?
  •  Wie staat er op afgebeeld?

Luister naar het interview met het ridderfiguurtje om de antwoorden te weten te komen!

Meer weten over waar het ridderfiguurtje is gevonden? Ontdek het op onze website.

Stap 4

Onderzoek de verschillende ridderthema’s

Verdeling

  • eerst alleen, dan allen samen

Nodig

  • bijlage onderzoeksvragen ridders
  • bijlage ridderthema’s
  • laptop, pc of tablet per leerling
  • plakband of lijm
Steek alle onderzoeksvragen over ridders in een doos.

Hang de bijlage ridderthema’s aan de muur. Overloop de thema’s.

Ga op onderzoek:
  • Neem een onderzoeksvraag uit de doos.
  • Beantwoord de vraag door online informatie op te zoeken.

Vul het antwoordvakje in en plak het antwoord bij het gepaste ridderthema.
Herhaal tot alle vragen opgelost zijn.

Overloop samen de resultaten van je onderzoek per ridderthema.

Vraag indien nodig extra uitleg bij de persoon die de vraag heeft onderzocht.

Stap 5

Bereid het riddertoernooi voor

Verdeling

  • groepjes van 3

Nodig

  • materiaal om ridderaccessoires te maken
  • bijlage ontwerpblad ridderaccessoires
Kies per groepje een ridderaccessoire:
  •  Paard
  •  Helm
  •  Zwaard
  •  Lans
  •  Schild
  •  Vaandel
  •  Glas-in-lood ramen
Ontwerp de ridderaccessoires:
  • Verzamel het materiaal vooraan in de klas.
  • Verdeel het onder de verschillende groepjes. Denk hierbij goed na: Welk ridderaccessoire kan je maken met een zwembadnoedel? Welk ridderaccessoire kan je versieren met pluimen? Waarvoor kan je zijdepapier gebruiken? …
  • Maak een ontwerp van je ridderaccessoire. Hoe zal het ridderaccessoire er uitzien? Zorg ervoor dat je ontwerp rekening houdt met de ridderuitdaging!
  • Heb je nog ander materiaal nodig?

Maak minstens drie exemplaren van elk ridderaccessoire.

Stap 6

Organiseer een riddertoernooi

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • bijlage duelkaarten
  • zelfgemaakte accessoires (helm, lans, zwaard, paard, vaandel, schild …)
Bereid het riddertoernooi voor.

Versier een deel van de ruimte met de glas-in-lood ramen, vaandels en andere decoratie.

Organiseer het riddertoernooi:

  • Ga om beurt, per twee, naar voor en kleed je aan met de accessoires.
  • Trek een duelkaart en geef deze aan de leerkracht zonder de uitdaging te bekijken.
  • Neem de starthouding aan. Doe zo goed mogelijk de pose van het ridderfiguurtje uit Brugge na.
  • De leerkracht leest de duelkaart voor en roept ‘start’. De andere leerlingen moedigen de ridders aan!
  • De winnaar van het duel is de ridder die als eerste de uitdaging tot een goed einde kan brengen en terug in ridderhouding kan staan.

Winnende ridders nemen het tegen mekaar op tot er een ultieme winnaar van het riddertoernooi overblijft.

duelkaarten

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer vondsten(f)luisteraars.

Wat leerde je dankzij dit object uit Brugge?

In de middeleeuwen werd er ook gespeeld.

Spelen en ontspannen was al belangrijk in de middeleeuwen, zowel voor kinderen als volwassenen. Veel middeleeuws speelgoed gebruiken we vandaag nog steeds. Enkele voorbeelden zijn stokpaardjes, knikkers, bellenblaas, hoepels, poppen …

Er bestonden al speelgoed ridderfiguurtjes.

Lang voor wij, onze ouders en onze grootouders met Playmobil ridders of tinnen soldaatjes speelden, bestonden er al speelgoedfiguurtjes van ridders. Kinderen én volwassenen konden met deze ‘ridders van de kleine ronde eettafel’ in de huid kruipen van hun favoriete helden en riddertoernooien of gevechten naspelen.

Ridders en riddertoernooien waren erg belangrijk in de middeleeuwen.

Ridders waren de helden van hun tijd. Maar niet iedereen kon zomaar ridder worden. Je moest lang trainen en je houden aan een gedragscode. Riddertoernooien waren erg grote evenementen, die een mengeling van sport, militaire training, vermaak en business waren.