Onze archeologische
Uitdaging van Caroline
Maak een top-5 van Archeologische wauw-vondsten uit jullie buurt en maak andere kinderen en ouders er nieuwsgierig naar.
5de en 6de leerjaar
Voor de leerkracht
Print de bijlage
- presentatiekaart – 2 per 4 leerlingen, enkelzijdig
Voorzie
- per 4 leerlingen een tablet, pc of laptop
Stap 1
Duik in het online depot
Verdeling
- per 4
Nodig
- tablet, pc of laptop
- 2 presentatiekaarten
Bekijk dit filmpje.
Bezoek de website en zoek naar archeologische wauw-vondsten uit jouw gemeente of uit een buurgemeente. Of: zoek wauw-vondsten via lokale kranten, sociale media, google, musea, de heemkundige kring, je groot(ouders) …
Neem 2 presentatiekaarten en noteer in kernwoorden:
- Wat vind je bijzonder aan deze vondst?
- Wat zijn opvallende kenmerken van de vondst?
- …
Stap 2
Stel je Top 2 voor
Verdeling
- alle groepjes samen
Nodig
- je 2 presentatiekaarten
- een notitieblaadje
- manier om je vondsten te presenteren (bv. tablet, afdrukt,…)
Elk groepje stelt zijn top 2 voor.
Toon je wauw-vondsten via het scherm of via een afdrukje.
Als presentator:
- Vraag telkens eerst ‘Wat dénken jullie dat het is?’
- Leg daarna uit wat je wauw-vondsten zijn.
- Vertel waarom dit precies je top 2 is.
Als ‘bezoeker’:
- Luister en kijk goed naar de presentatie.
- Noteer op een notitieblaadje welke van deze vondsten jij ook wauw vindt!
- Stel maar vragen. Niet erg als ze het antwoord niet weten!
Stap 3
Bespreek wat wauw is
Verdeling
- allen samen
Bespreek met iedereen deze vragen:
Wanneer is een voorwerp voor jou ‘wauw’?
Welke vondsten had je niet in jouw gemeente verwacht?
Van sommige vondsten weten we niet (helemaal) wat het is. Wat vind je daarvan?
Stap 4
Stel een Top 5 van de klas op
Verdeling
- allen samen
Nodig
- stiften
- alle presentatiekaarten
Kies de top 5 van de klas.
- Verspreid alle presentatiekaarten in de klas.
- Neem een kleurstift en breng elk drie stemmen uit.
- Tel daarna welke 5 voorwerpen de winnaars zijn.
Stap 5
Maak anderen nieuwsgierig
Verdeling
- kies zelf op basis van goesting en interesse
Nodig
- materiaal naar keuze
Toon de 5 voorwerpen aan andere klassen.
Bv. maak een flyer, poster, klasblog, kleiwerkje …
Doe dit in twee periodes:
- Periode 1: je verklapt nog geen informatie. Een mysterieuze vraag erbij kan wel!
- Periode 2: je hangt de informatie erbij.
Bespreek:
- Wat was de reactie?
- Wat vonden ze van de voorwerpen?
Proficiat junior archeologen!
Jullie zijn weer een beetje meer nieuwsgierige kennisgravers.
Wat leerde je als junior archeoloog?
Archeologen weten nooit wat ze precies zullen vinden.
Je kunt immers niet door de grond kijken! Archeologen bestuderen vooraf grondig de locatie waar ze zullen opgraven. Zo weten ze ongeveer wat ze mogen verwachten, maar daar zijn ze nooit zeker van tot ze een schop in de grond steken …
Archeologen komen vaak verrassingen tegen.
Die verrassingen kunnen je een echt wauw-gevoel geven. Zo ontdekken archeologen elke dag nog nieuwe dingen over het verleden. Soms vallen ze achterover van een prachtig versierde pot, soms verbazen ze zich over de ouderdom van een kraaltje. Ieders wauw-gevoel kan anders zijn.
Archeoloog zijn, is dus niet saai!
Zo lang je open staat voor nieuwe dingen en je je laat leiden door nieuwsgierigheid, schuilen onder ieders voeten duizend surprise eitjes.