De beker uit Oostkamp

Uitdaging van Frederik

Organiseer een proeverij!

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print de bijlagen
Voorzie
  • per 2 leerlingen een tablet, pc of laptop
  • materiaal om blind te proeven: flessen om op te vullen, een stift, glazen, 1 fles flessenwater, blinddoek
  • materiaal om bekers te versieren: verf, stiften, krijtstiften, stickers, touw, lijm, glitter, kralen…
  • materiaal voor de proeverij: water, spuugbak, brood, tafelkleed

Stap 1

Proef blind van water

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • materiaal om blind te proeven
Verzamel water:
  • Vul flessen met kraantjeswater van verschillende kranen. Hoe verder verspreid van mekaar, hoe beter.
  • Maak duidelijke notities met een stift waar je ze vult.
Proef blind van water:
  • Vul de glazen met het verzamelde kraantjeswater.
  • Vul één glas met flessenwater.
  • Geef de proevers een blinddoek en laat ze drinken van het water.
  • Stem op welk glas flessenwater is.
Bespreek:
  • Hoe smaken de verschillende soorten water?
  • Kan je het glas met flessenwater eruit halen? Waarom wel of niet?
  • Welk nut heeft een blinddoek tijdens het proeven?

Stap 2

Onderzoek de beker

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • replica beker
Bestudeer de beker.
Beschrijf om beurt iets wat je opvalt:
  • Wat zie je?
  • Wat voel je?
  •  Wat ruik je?
  • Hoe groot is het?
  • Hoe zwaar is het?
  • Uit welk materiaal is het gemaakt?
  •  Welke kleuren zie je?
  •  …

Stap 3

Ontdek het verhaal van de beker

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • replica beker
De beker is gevonden in een Romeins graf in Oostkamp.

Bedenk een antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom lag er een beker in een Romeins graf?
  • Wat maakt de beker speciaal?
  • Wat zat er in de beker?

Luister naar het interview met de beker om de antwoorden te weten te komen!

Meer weten over de opgraving waar de beker is gevonden? Ontdek het op onze website.

Stap 4

Onderzoek drinkgewoontes

Verdeling

  • per 2, dan allen samen

Nodig

  • bijlage onderzoeksfiche drinken

Zoek informatie op over drinkgewoontes in vier tijdsperiodes:

onderzoeksfiche

Bespreek met de klas:
  • Wat dronken mensen in het verleden?
  • Wat heeft je verrast?
  • Wat drink je zelf vaak? Wat drink je zelf nooit?

Stap 5

Maak een persoonlijke beker

Verdeling

  • individueel

Nodig

  • bijlage proefexperiment
  • kladblaadje
  • materiaal om een beker of glas te versieren

Onderzoek waaruit je het liefst drinkt:

  • Verzamel verschillende materialen om uit te drinken: glas, karton, keramiek, plastic, porselein, metaal…
  • Drink water uit de verschillende soorten materiaal.
  • Gebruik de bijlage proefexperiment om je ervaring op te schrijven.

proefexperiment

Maak een persoonlijke beker:

  • Kies een beker op basis van je voorkeurmateriaal in het proefexperiment.
  • Schets een ontwerp om de beker te versieren.
  • Personaliseer je beker met je ontwerp.

Stap 6

Organiseer een proeverij

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • persoonlijke bekers
  • bijlage proefkaart
  • materiaal voor de proeverij
Selecteer 10 drankjes voor de proeverij.

Voorzie drankjes met variatie van deze kenmerken:

  • met of zonder bubbels
  • warm en koud
  • lokaal en uit een ander land
  • met een kruidige, zure, bittere, fruitige, exotische toets
  • op basis van planten en op basis van bloemen

Zet alles klaar voor de proeverij.
Kleed de ruimte extra aan met tafelkleden, naambordjes voor de verschillende drankjes, spuugbakjes…

Organiseer een proeverij:

Bekijk, ruik, gorgel en proef van de verschillende drankjes.
Vul de proefkaart in.

proefkaart
Neutraliseer tussen elk drankje je smakenpallet met wat water en een stukje brood.

Bespreek:
  • Welk drankje is je favoriet?
  • Welk drankje ruikt het lekkerst?
  • Welk drankje smaakt helemaal anders dan het eruit ziet?
  • Welke nieuwe drankjes heb je leren kennen?

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer vondsten(f)luisteraars.

Wat leerde je dankzij dit object uit Oostkamp?

Archeologen vonden een beker in een Romeins graf in Oostkamp.

De beker werd daar geplaatst tijdens de begrafenis omdat Romeinen de gewoonte hadden om grafgiften (zoals bekers, kruiken, borden en potten) mee te geven aan de overledenen voor hun reis naar de onderwereld.

In het verleden waren er andere drinkgewoontes.

Wat we drinken en de manier waarop we dat doen, is doorheen de tijd veranderd. Zo geloofden Romeinen dat bier drinken voor barbaren was, terwijl dit in de middeleeuwen net een standaardrankje was. Ook het materiaal waaruit we drinken is sterk veranderd.

Je kan dingen ontdekken door aandachtig te proeven.

Wanneer je echt de tijd neemt om te proeven met al je zintuigen, door te ruiken, kijken, gorgelen, voelen… kan je nieuwe dingen ontdekken. Ook blind proeven maakt hier een verschil.