De munt uit Torhout

Uitdaging van Caroline

Maak je eigen munten!

5de en 6de leerjaar

Voor de leerkracht

Print de bijlagen
Voorzie
  • per 2 leerlingen een tablet, pc of laptop
  • materiaal om munten te maken: stukken rubber, potlood, scherp breekmes, inktkussen en kleine ronde schijfjes hout/karton/papier.
Projecteer de bijlage

Stap 1

Bekijk euromunten

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • bijlage euromunten
Projecteer de bijlage euromunten.

Euromunten

Raad van welke landen deze euromunten afkomstig zijn.
Ontdek hier de oplossing.

Bespreek:
  • Zijn de verschillende munten je in het verleden al opgevallen?
  • Wat staat er allemaal op de euromunten?
  • Waarom kiezen landen voor bepaalde afbeeldingen?

Stap 2

Onderzoek de munt

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • replica munt
Bestudeer de munt.
Beschrijf om beurt iets wat je opvalt:
  • Wat zie je?
  • Wat voel je?
  • Wat ruik je?
  • Hoe groot is het?
  • Hoe zwaar is het?
  • Uit welk materiaal is het gemaakt?
  • Welke kleuren zie je?

Stap 3

Ontdek het verhaal van de munt

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • replica munt
De munt is gevonden op de Markt in Torhout.

Bedenk een antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe oud is de munt?
  • Waar is de munt gemaakt?
  • Uit welk materiaal is de munt gemaakt?

Luister naar het interview met de munt om de antwoorden te weten te komen!

Meer weten over de opgraving waar de munt is gevonden? Ontdek het hier.

Stap 4

Zoek informatie over middeleeuwse munten

Verdeling

  • per 2

Nodig

  • onderzoeksfiche munten
  • tablet, laptop of pc per 2 leerlingen

Onderzoek per 2 middeleeuwse munten:

Vertel aan elkaar de resultaten van jullie onderzoek.

Stap 5

Ontwerp je eigen munt

Verdeling

  • eerst alleen, dan allen samen

Nodig

  • ontwerpfiche munteenheid
  • stiften

Ontwerp je eigen munt:

  • Vul de brainstorm in. Welke symbolen of afbeeldingen wil je gebruiken? Waarom?
  • Teken de voor- en achterzijde van je munt.

ontwerpfiche

Kies de top 5 van de klas:

  • Verspreid alle ontwerpfiches.
  • Neem een kleurstift en breng elk drie stemmen uit.
  • Tel welke 5 ontwerpen de winnaars zijn.

Stap 6

Maak je eigen munten!

Verdeling

  • allen samen

Nodig

  • 5 winnende ontwerpfiches munteenheid
  • materiaal om munten te maken

Bepaal welke waardes de 5 munten hebben.
Bepaal hoeveel exemplaren je van elke muntwaarde zal maken.

Maak stempels van de ontwerpen:

  • Teken het ontwerp met potlood op een stuk rubber.
  • Snij de delen van de rubber weg die niet bij je ontwerp horen.
  • Maak de randen van de stempel glad en gelijkmatig.
  • Maak een proefdruk en pas indien nodig je stempel aan.
Maak je eigen munten:
  • Leg het ronde schijfje op een stevige ondergrond en zorg ervoor dat het niet kan bewegen.
  • Druk de stempel in het inktkussen.
  • Plaats de stempel vlak boven het schijfje en druk voorzichtig de stempel op het schijfje.
  • Laat drogen.

Wat zullen jullie doen met jullie eigen munten? Organiseer een markt, gebruik ze als beloningssysteem, gebruik ze in de lessen wiskunde, verstop ze in een schatkist en ga ernaar opzoek…

Proficiat junior archeologen!

Jullie zijn weer een beetje meer vondsten(f)luisteraars.

Wat leerde je dankzij dit object uit Torhout?

Ook de middeleeuwers raakten hun klein geld kwijt.

In middeleeuws Torhout raakten allerlei munten verloren tussen de straatstenen op de jaarmarkt. Op basis van de afbeeldingen konden archeologen achterhalen uit welke tijdsperiode ze dateren en waar ze zijn gemaakt: Ieper, Ename, Sint-Omaars, Valenciennes, Provins… Allemaal stopplaatsen op het jaarmarktcircuit!

In de middeleeuwen was er geen uniforme munteenheid zoals de Euro.

De middeleeuwse wereld bestond uit talloze onafhankelijke heerschappijen en regio’s, elk met zijn eigen soorten munten. De waarde van munten werd daarom bepaald op basis van het gewicht en de hoeveelheid edelmetaal (zoals goud of zilver) dat erin was verwerkt.

De afbeeldingen op munten zijn niet enkel versiering.

De afbeeldingen kunnen de heerser, het staatshoofd of de instelling vertegenwoordigen die de munt heeft uitgegeven. Daarnaast kunnen ze een symbolische waarde hebben, die de identiteit, geschiedenis of waarden van het land of de cultuur weerspiegelt. De afbeeldingen kunnen ook dienen om politieke, economische of sociale boodschappen over te brengen.